Filter pevných častíc (DPF = Diesel Particulate Filter) je už pomerne dosť rokov neoddeliteľnou súčasťou všetkých áut s dieselovými motormi. A k vlastneniu „diesela“ tak už pomerne dosť rokov patrí starostlivosť o DPF.
Regenerácia
Keďže hovoríme o filtri, je logické, že sa časom zanesie. V tomto prípade sa však (aspoň pre začiatok) nič nedeje, keďže každé auto, ktoré má DPF, má aj funkciu jeho regenerácie. A ako spustiť regeneráciu DPF?
Keď vás riadiaca jednotka auta upozorní na potrebu regenerácie filtra pevných častíc, bude potrebné ísť zhruba 15 minút plynulo v stredných otáčkach so zaradeným vyšším prevodovým stupňom. Riadiaca jednotka vtedy upraví chod motora tak, že teplota výfukových plynov sa zvýši na viac ako 600 stupňov, čo bude mať za následok vypálenie čiastočiek zachytených vo filtri.
Môže sa však stať, že regeneráciu opakovane nedodržíte buď kvôli tomu, že situácia v premávke vám to neumožní, alebo sa jednoducho rozhodnete potrebu regenerácie filtra pevných častíc ignorovať. Opakované neabsolvovanie regenerácie DPF v plnom rozsahu však môže mať za následok úplné zanesenie filtra, z čoho môžu vyplynúť technické problémy (vrátane poškodenia motora).
Čistenie
V prípade, že je váš filter pevných častíc tak zanesený, že regenerácia je už neúčinná, je potrebné navštíviť servis a absolvovať účinné čistenie DPF. Najlepšie spravíte, ak si necháte DPF vyčistiť metódou, pri ktorej je napojený na certifikovaný prístroj, ktorý s ním vytvorí uzavretý okruh. Špeciálna kvapalina potom zbaví váš DPF aj inak neodstrániteľných častíc. Pri tejto metóde sa zároveň vykonáva skúška protitlakom, aby ste reálne videli výsledok čistenia.
Zdroj obrázka:
Autor: Michal / Stock.adobe.com