Brzdový systém patrí medzi najdôležitejšie autodiely. Jeho hlavné súčasti zároveň patria medzi tie, ktoré treba pomerne pravidelne meniť. Okrem brzdovej kvapaliny, ktorá by vo všeobecnosti mala byť menená každé 2 roky, sa to týka najmä brzdových platničiek a tiež brzdových kotúčov.
Predvídajte situáciu v premávke
Životnosť brzdových platničiek a brzdových kotúčov veľmi závisí od štýlu jazdy. Rozdiel v ich životnosti môže byť u dvoch vodičov s rôznym štýlom jazdy aj pár desiatok tisíc kilometrov. Ako teda jazdiť tak, aby vám platničky a kotúče vydržali v dobrom stave čo najdlhšie?
Prvoradé je predvídanie situácií v premávke. Nie, nemusíte byť jasnovidec, stačí sa dívať ďalej ako kúsok pred vaše auto. Ak sa bude blížiť napríklad zníženie rýchlostného limitu, červená na semaforoch, či čokoľvek iné, kvôli čomu budete musieť znížiť rýchlosť alebo úplne zastaviť, už v predstihu pustite nohu z plynu a nechajte auto prirodzene spomaľovať. Takýmto spôsobom budete brzdy potrebovať len na finálne dobrzdenie.
Pri dlhom klesaní brzdite prerušovane
Množstvo vodičov musí príliš často zháňať kotúče a tiež brzdové platničky za TOP ceny aj kvôli tomu, ako brzdia v dlhších a prudších klesaniach. Tým nesprávnym spôsobom je, keď máte po celý čas (síce mierne, ale predsa) stlačený brzdový pedál.
Vtedy dochádza k dlhému a intenzívnemu treniu, ktoré zahrieva jednotlivé komponenty brzdového systému. A zrejme vám nemusíme vysvetľovať, prečo to nie je dobré pre vaše brzdy. Šetrnejšie k brzdám je prerušované brzdenie, keď pred zákrutou pribrzdíte o niečo prudšie, ale potom budete môcť pustiť brzdový pedál a nechať brzdy vychladnúť.
Vyhnite sa dlhodobému parkovaniu vo vlhkom prostredí
Posledný tip síce nebude o spôsobe brzdenia, ale to mu neuberá na dôležitosti. Teda v prípade, že sa chystáte svoje auto odparkovať s tým, že dlhšie na ňom nepôjdete. Aj keď sa zdá, že brzdám nič nehrozí, keď je auto zaparkované, opak je pravdou.
Určite ste si všimli, že vplyvom vlhkosti sa aj na nových brzdových kotúčoch rýchlo vytvorí povrchová korózia. Tá sa však pri pravidelnom jazdení jednoducho „zbrúsi“. Horšie je, ak auto necháte vo vlhkom prostredí dlhšie odparkované. Korózia sa tak do kotúčov „zažerie“ a značne zníži ich životnosť. Preto v prípadoch, keď auto idete odparkovať na dlhšiu dobu, sa snažte zaparkovať na čo najsuchšom mieste.
Zdroj obrázka:
Autor: PPstock / Stock.adobe.com